Osvětlovací sklo n.p. byl specializovaný československý národní podnik, který vznikl po druhé světové válce jako součást znárodňování sklářského průmyslu. Svou činnost zahájil v 50. letech 20. století, kdy sjednotil více menších závodů zaměřených na výrobu moderních osvětlovacích těles a svítidel.
Centrální závody se nacházely zejména v:
Valašském Meziříčí
Jablonci nad Nisou
Praze – Záběhlicích (konstrukční ateliéry)
Kamenickém Šenově a okolí
Oproti klasickým křišťálovým lustrům se podnik zaměřoval více na funkční, architektonická a veřejná svítidla – zejména pro hotely, úřady, kulturní domy a obytné domy.
Osvětlovací sklo n.p. navazovalo na tradici českého hutního a lisovaného skla, a to zejména firem jako:
Inwald a synové (předválečný výrobce lisovaného skla)
Schreiber & Neffen (Jablonec n. Nisou – designová a užitková světla)
Reich & Co. a další menší výrobci kovových částí a skleněných komponent do svítidel
Znárodněním těchto firem a jejich začleněním do struktur Osvětlovacího skla vznikla moderní státní továrna s vlastními návrháři, vývojovým oddělením a sítí závodů.
Podnik úzce spolupracoval s významnými českými výtvarníky a designéry světel. Mezi nejznámější patří:
Karel Volf – autor ikonických podlahových a závěsných svítidel z triplex opálového skla pro hotely a veřejné budovy
Štěpán Tabery – návrhář svítidel z lisovaného a opálového skla; jeho styl vycházel z funkcionalismu a brutalismu 60.–70. let. Navrhoval svítidla pro školy, úřady a architektonické interiéry
Vladimír Plesl, Zbyněk Hřivnáč, Jindřich Halabala – autoři typových návrhů
Spolupráce s ÚBOK (Ústav bytové a oděvní kultury) a školami průmyslového designu
Špičkoví skláři a technici, kteří pracovali s foukaným, taženým i taveným sklem
Produkty Osvětlovacího skla byly široce uplatňovány v interiérech hotelů, škol, úřadů, kulturních domů, nemocnic a letišť po celém Československu. Vyvážely se i do:
SSSR, NDR, Jugoslávie, Kuby a dalších států RVHP
V omezené míře také na Západ, zejména přes exportní podniky jako Skloexport a Centrotex
Po roce 1989 se podnik rozdělil na více nástupnických subjektů, z nichž některé pokračovaly v menší produkci. Historii Osvětlovacího skla dnes připomínají sběratelé, designová muzea a znovuoživený zájem o retro svítidla z triplex skla.